„Co stvořilo železnici, co stvořila železnice“. Nová výstava Národního technického muzea

Výstava originálním způsobem představí příběh kolejové dopravy jako jednoho z klíčových motorů proměny světa. Návštěvníci díky autentickým exponátům, interaktivním prvkům i uměleckým dílům objeví její počátky, technické inovace a dopady na každodenní život společnosti. Výstavou „Co stvořilo železnici, co stvořila železnice“ vrcholí projekt Národního technického muzea „Rok evropské železnice 1825–2025“. 

Výstavou připomínáme letošní významná železniční výročí. Jen několik dní uplynulo od 200. výročí otevření první veřejné železniční trati s parním provozem na světě v Anglii mezi městy Stockton a Darlington, slavnostním výkopem byla před 200 lety zahájena stavba koněspřežné železnice na trase z Českých Budějovic do Lince – první veřejná železnice u nás, před 180 lety přijel do Prahy na dnešní Masarykovo nádraží první parní vlak, 170. narozeniny slaví nejstarší dochovaná parní lokomotiva na území České republiky Kladno I. 103, která je k vidění v expozici Dopravy Národního technického muzea. Před 150 lety bylo otevřeno nádraží Praha-Těšnov s jednou z nejkrásnějších nádražních budov ve střední Evropě, které bylo bohužel před 40 lety zbořeno,“ uvedl generální ředitel NTM Karel Ksandr.

Ve výstavě ‚Co stvořilo železnici, co stvořila železnice’ se návštěvníci seznámí s prapočátky kolejové dopravy, uvidí téměř dvě stě let starý parní stroj britské výroby, originální exponáty z počátku provozu prvních drah na našem území a budou si moci zahrát na výpravčího na plně interaktivním exponátu autentického stavědlového přístroje ze železniční stanice Trhový Štěpánov, “ popsal výstavu její autor Adam Horký, kurátor Muzea železnice a elektrotechniky NTM.

 „Výstava vznikla jako výstup vědeckého projektu Dvě století železnice v českých zemích NAKI III, jehož hlavní řešitelem je Fakulta humanitních studií UK a spoluřešiteli NTM a Fakulta stavební ČVUT,“ doplnil za NTM Michal Novotný.

Jak název napovídá, výstava přibližuje základní jevy, které „stvořily“ železnici (především rozvoj průmyslové výroby) i ty, které železnice přinesla (nový impuls pro rozvoj stavitelství i architektonické typizace, nové zabezpečovací a signalizační prostředky, ale například i jednotný čas). „To, co železnice stvořila či stvořit pomohla, zůstává v mnoha ohledech trvalé. Závislost moderní společnosti na rychlé přepravě kdykoliv a kamkoliv, snadné dostupnosti rozmanitého zboží a na přesnosti počítané na vteřiny, to jsou výdobytky, za které vděčí moderní člověk železnici,“ je psáno v úvodním panelu výstavy.